Wednesday, January 5, 2011

New recruited mum and housewife!

Yes! Thats me... baru kawin tak smpi 2 thn pun lg and baru ada 1st baby aged 4 months. So, i'm still new in this.. Therefore,  pls forgive if i have a LOT to mengomen, meluahkan rasa tak puas hati, rasa marah, rasa kecewa or rasa happy - if any, that i felt while being a mum and full time housewife.

Saya tau pasal janji2 dan ganjaran yg Allah dh sedia kan utk isteri2 yg solehah. Isteri yg jaga keperluan suami, jaga solat dan amal ibadat dia akan masuk syurga before her husband. Cuma saya manusia biasa jgk. I need to share my feelings.

Being a full time housewife is not that bad actually if kita dpt kerjasama and penghargaan dari pihak si suami. Seronok juga masak sendiri bg hubby mkn air tgn kita and tgk rumah bersih dan cantik bila kita buat sendiri. Tapi tlg la en.suami. Saya bt kerja rumah bkn dgn bersenang lenang ok? Seriusly! kita kat rumah bknnya rileks saja Semua kerja nk kena kejar pastikan siap on time. Kemas rumah, basuh kain, jemur kain, masak, jaga anak and so on. Sambil buat kerja anak menangis plak nak susu. Kita ni dh la breastfeed secara direct. Semua kerja non stop la. From the moment we wake up untill kita tidur blk.

Jadi blh tak kalau nk minta suami tlg la bertimbg rasa sikit. kita bkn minta brg mahal2, branded2, jewelery or pg shopping sebgi blsn. Cuma 2-3 hari sekali teringin jgk nk keluar dari rumah, pg jalan2 kt luar amik angin, tak blh ke? Kenapa nk berkira sgt duit minyak tu? Saya kt rumah ni dh tlg sedaya upaya berjimat mcm2 supaya awak tak kena byr mcm2 byk2. Bawa saya jalan sekejap pun tak blh ke? Ddk tepi laut pun tk blh ke?

Sedih sgt bila mcm ni berlaku. Selalu je gaduh dgn hubby pasal benda ni. Hal remeh kan? Tapi di gaduhkan jgk. Sedaya upaya cuba beralah bila dia mengata saya - pentingkan diri sendiri la, kemaruk nak jalan kat luar la and mcm2 lg. Dia ingat kita ni robot yg tak ada perasaan ke? Blh ddk terperap je dlm rumah? Seriusly i will be stupid by doing that. Saya akan rasa tension! Rasa mrh n everythg. I need my break. Kalau tak, nanti buat kerja semua tak ikhlas. Saya diam je bila dia hina2 saya. Tak nak bergaduh, bertegang urat leher n naik kan suara dpn kamilia. Saya tak nak tgglkan image buruk dlm kepala dia. Dh la dia tgh nk belajar semua n absorb everythg which will become her memory and experience.

So, will i become like my mother or anyone else mother? yg pendam perasaan, mkn hati dan bersabar je dgn perangai suami dgn harapan bila anak dh besar, dia akan membahagiakan kita? I don't know. So frustrated.

No comments: